Aká je doba nabitia elektromobilu
Pri rozhovore so zákazníkmi na výstavách alebo akciách medzi najčastejšie otázky, ktoré padajú v poradí sú Koľko to prejde? a Aká je doba nabíjania elektromobilu? Pokúsime sa to stručne vysvetliť.
Počet kilometrov, ktoré je elektromobil schopný prejsť je závislý na viacerých parametroch. Veľkosť batérie, spotreba pri jazde, štýl jazdy a taktiež na klimatických podmienkach. Teplota okolia má jednoducho vplyv na vlastnosti batérie. Voda a sneh kladú pre preumatiky iný odpor ako suchá cesta, preto konkrétne číslo v kilometroch nejde jednoducho určiť.
Ako dlho trvá nabiť elektromobil
Pri tejto otázka je už odpoveď jednoduchšia. Budeme ale vychádzať z najjednoduchších výpočtov a na konci napíšeme, prečo sa tento ideálny výpočet nedá tak úplne aplikovať. K výpočtu doby potrebnej k nabitiu elektromobilu vychádzajme z kapacity batérie v aute a výkonu nabíjačky. Z tých parametrov jednoducho dokážeme vypočítať čas potrebný pre nabitie.
Príklad
Kapacita batérie nášho služobného VW ID.4 je 77 kWh. Naša prenosná nabíjačka SECTRON s nabíjacím prúdom 16 A a nabíjacím výkonom 11 kW bude v ideálnom prípade nabíjať 7 hodín (77 kWh : 11 kW = 7 hodín). Keďže nabíjací manažment vo vozidle umožňuje nabíjanie striedavým prúdom (AC) iba výkonom 11 kW, rýchlejšia AC nabíjačka s 22 kW nám v tomto prípade čas nabíjania neskráti.
Prejdime k rýchlym DC nabíjacím staniciam, ktoré energiu prenášajú do batérii napriamo a nemusíme usmerňovať striedavý prúd na jednosmerný.
Pokiaľ teda sme u nabíjacej stanice, ktorá má nabíjací výkon 50 kW, nabíjame 77 kWh batériu za 94 minút (77 kWh : 50 kW = 1,54 hod.). Elektromobil Volkswagen ID.4 má DC nabíjací manažment 125 kW. Rýchlejšie nabíjačky než 125 kW nabíjacieho výkonu budú teda obmedzené na strane vozidla. Najmenšia doba nabitia vozidla je v tomto prípade 37 minút (77 kWh : 125 kW = 0,616 hodiny).
Vzorec na výpočet doby nabíjania elektromobilu už teda poznáme. Poďme sa pozrieť aké možnosti rýchlosti nabíjania dosiahneme pri rôznych vstupných parametroch.
V prípade použitia núdzového nabíjania na 230 V domácej zásuvke (1 fáza) s nabíjacím prúdom 16 A je nabíjací výkon 3,6 kW.
Pokiaľ nabíjate Plug-in hybrid, nabíjate najčastejšie nabíjacím prúdom 32 A, ale na jednej fáze, teda nabíjací výkon je 7,2 kW, pokiaľ to typ ističa v objekte umožňuje.
Čo ovplyvňuje dobu nabíjania?
Vyššie popísaný vzorec je ideálny stav, ktorý ale nikdy nedosiahneme. Na príkladoch uvádzame nabíjanie vždy z prázdnej batérie do plnej (0% - 100%). Takto ale elektromobilista nikdy nedobíja. Najvýhodnejšie je udržiavať kapacitu energie v batérii medzi 20 % až 80 %. Batérii nesvedčí podbíjanie ani prebíjanie. K nabíjacej stanici navyše nikdy nedôjdete s prázdnou batériou.
Stáť pri nabíjačke a čakať na nabitie do sto percent je tiež stratou času. Manažment vozidla má nastavenú nabíjaciu krivku. Podľa tej sa v závislosti na aktuálnej kapacite mení rýchlosť nabíjania. Chráni sa tým hlavne samotná batéria. Pri klasickej nabíjacej ceruzkovej batérii toto riešiť nemusíte. Pri degradácii kapacity batérie ju za pár eur vymeníte. Pri automobile to také jednoduché a lacné nie je. Preto sa podľa potreby batéria ohrieva alebo chladí. Našťastie na šetrné správanie sa k batérii nemusí majiteľ elektromobilu veľmi myslieť. Automobil sa o batériu stará sám, ako najlepšie vie.
Najvýššia rýchlosť nabíjania je od kapacity 40 % - 60 %. Potom sa nabíjanie spomaľuje. Dobiť posledných 20% môže pokojne trvať rovnaký čas ako nabíjanie od 20% do 80%. Nie je teda efektívne stáť pri nabíjačke až do plného nabitia. Radšej pokračovať v jazde a pri ďalšej nabíjačke na dlhšej trase nabiť opäť do 80 %.
Záver
Teraz už máte dostatok informácií pre výpočet doby nabíjania. Môžeme povedať, že nabíjanie nemusí byť obmedzujúcim faktorom pri voľbe medzi spaľovacím vozidlom a elektromobilom.
Pri domácom nabíjaní vám nemusí vadiť, že sa auto nabíja 7 hodín. Doma totiž nabíjate vozidlo v dobe kedy parkuje a nepotrebujete ho aktuálne využívať. Na hlavných cestných ťahoch zase využijete rýchlonabíjačky, kde počas krátkej prestávky na popreťahovanie sa, návštevy WC a vypitia kávy dobijete dostatok energie na ďalšiu časť cesty do budúcej zastávky.
Na dlhé dovolenkové cesty nepotrebujete vyjsť o deň skôr. Z vlastnej skúsenosti vám môžeme prezradiť, že cesta z Ostravy na Makarskú sa dá zvládnuť so štyrmi zastávkami na 25 minút. (Hochleithen pri Viedni, Maribor, Karlovac, Zadar).