Nabíjacie konektory elektromobilov
Konektorov na nabíjanie elektroáut nájdeme na každom nabíjacom kábli. Existuje niekoľko typov líšiacich sa jednak regiónom a typom nabíjacieho prúdu. Poďte si v názvoch urobiť jasno.
Mennekes je štandard
Zastavme sa najprv pri najrozšírenejšom konektore používanom v EÚ a od roku 2014 schváleného ako štandard a tým je Typ2 Mennekes. Zástrčka Mennekes sa používa na nabíjanie striedavým prúdom do maximálneho výkonu 22 kW. Nájdete ho najčastejšie na wallboxoch alebo domácich prenosných nabíjačkách.
Nabíjací konektor Type2 Mennekes vo vozidle Volkswagen ID.4
Jeho kombináciou s konektorom na nabíjanie jednosmerných prúdom vznikol konektor CCS Typ2 (Combined AC/DC Charging System). Týmto nabíjacím portom môžete dobíjať až do výkonu 350 kW.
Nabíjacie zástrčky Mennekes a CCS Type2
Existujú aj iné typy konektorov
Ďalším nabíjacím konektorom s ktorým sa v elektromobilite môžete stretnúť je typ CHAdeMO na dobíjanie jednosmerným prúdom (DC) až do nabíjacieho výkonu 62,5 kW. Tieto konektory používajú prevažne ázijské automobilky ako Mitsubishi alebo Nissan. Netýka sa to ale všetkých ázijských výrobcov.
Nabijací zástrčka CHAdeMO
Konektory Typu1 nájdete najčastejšie v USA, ale podľa posledných správ sa od nich pomaly ustupuje. Ich prevedenie je obdobné ako pri Type2, teda samostatný konektor Typ1 pre striedavý prúd a kombinácia AC/DC s označením CCS Typ1.
Nabíjacie zástrčky Type1 a CCS Type1
Samostatnou cestou sa vydala automobilka Tesla, ktorá využíva vo svojich vozidlách svoj konektor, ktorým sú osadené aj Tesla Supercharger nabíjacie stanice. V budúcnosti nájdete na vozidlách Tesla, okrem vlastného Tesla portu aj štandardný Mennekes CCS Type 2 port.
Nabíjací zástrčka Tesla
Tesla Supercharger